کد مطلب:124752 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:160

پی آمد جریان های اجتماعی چالشگر
اینها برخی جریان های اجتماعی و زمینه های فتنه می باشند كه می توان از قرائن تاریخی به كف آورد. به یقین موارد فراوان دیگر وجود داشته است كه به نسل های بعدی منتقل نشده است. این زمینه ها فرصت بهره وری را برای سیاست های معاویه فراهم می آورد، تا چگونه ازآن به سود خویش سود ببرد؟!

ادعا این نیست كه جراین های اجتماعی چالشگر در همین مقدار خلاصه می شوند، بلكه این مقدار در این نوشتار فرصت پژوهش آنها پدید آمده است و شاید موارد دیگری نیز بتوان به اینها افزود. آنچه اهتمام فراوان دارد این كه جریان های یاد شده چه نقشی را در گردش معادلات اجتماعی و سیاسی به عهده گرفتند؟

باتوجه به وحدت تشكل همسو و با توجه به روی كرد عظیم مردم



[ صفحه 141]



به جانب اهل بیت و به ویژه در زمان امام علی وامام مجتبی علیه السلام این جریان ها مهمترین نقشی را كه ایفا نمودند، این بود كه انسجام تشكل همسو را پراكندند و سیاست های معاویه با بهره گیری ازاین جریان ها از درون جامعه و امت اسلامی آسیب های جدی به بر پیكر امت اسلامی وارد ساخت و تشكل همسوی اهل بیت علیه السلام را آسیب رساندند. آن گونه كه در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط با بهره گیری ازاین جریان ها خود را از هلاكت و نابودی حتمی نجات آفرید! همان گونه كه در صفین داوری و داور را بر تشكل همسو تحمیل نمود و خود را از سقوط حتمی نجات داد. در ساباط مداین نیز تلخ ترین زهر را به كام تشكل همسو چكامید و زهر تلخ را (صلح) به آنان نوشاند، و خویشتن را از توان مندی تشكل همسو رهایی داد.

اگر چالشگری های این جریان ها نبود تزویرهای معاویه هیچ گاه به بار نمی نشست این جریان های مهم مخالف بودند، كه عرصه را برای شكل گرفتن طرفندهای معاویه فراهم ساختند. آن هم در سطح وسیعی كه صلابت و اقتدار تشكل همسوی اهل بیت را با شكست روبرور نمودند! و زمینه را برای تحكیم حكومت بنی امیه فراهم ساختند.